Zo val je niet in slaap achter het stuu

Translating…

We hoeven je waarschijnlijk niet te vertellen hoe gevaarlijk het is om achter het stuur in slaap te vallen. Toch gebeurt het met grote regelmaat. Volgens cijfers van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is maar liefst 10 tot 15 procent van alle verkeersongevallen te wijten aan vermoeidheid. Maar wat kun je hiertegen doen?

Het flauwe antwoord is natuurlijk: niet in de auto stappen als je te moe bent. Het probleem is echter dat we lang niet altijd registreren dat we te moe zijn om te rijden. Vaak wordt bij vermoeidheid gedacht aan rijden na een nacht doorhalen of met een jetlag, maar ook een heftige werkdag kan ervoor zorgen dat je in slaap valt achter het stuur.

Herken de signalen

Het is daarom belangrijk om de signalen zo snel mogelijk te herkennen. Even wegdommelen en wakker schrikken is uiteraard een signaal, maar tenzij je enorme mazzel hebt, ben je dan al te laat om in te grijpen. Wanneer je moeite hebt met je concentratie en veel met je ogen knippert, dan is dat een teken dat je er niet helemaal bij bent. Ook wanneer je merkt dat je flink aan het dagdromen bent, en je daardoor eigenlijk geen idee hebt wat er de afgelopen vijf minuten op de weg is gebeurd, het missen van afslagen en te laat remmen voor rood terwijl je daar normaliter geen last van hebt, zijn duidelijke signalen. Hetzelfde geldt voor over de witte streep rijden. En flauw, maar wel belangrijk: gapen is een belangrijk signaal, zelfs al heb je niet het gevoel dat je moe bent. Moeheid kan je immers eenvoudig overvallen.

Slaap voorkomen

We raden je ten zeerste af om te gaan rijden als je ook maar enigszins moe bent, maar ga je toch de weg op, zorg dan in elk geval dat je de juiste maatregelen neemt. Zo is het verstandig om je stoel in een actieve positie te zetten, zodat je rechtop zit. Zet de radio aan of zorg dat er iemand naast je zit met wie je kunt praten. Kleine beetjes drinken kunnen ook enorm helpen. Eten ook, maar hierbij moet je opletten dat je suikerspiegel na een piek, snel weer daalt, waardoor je juist vermoeider kunt worden. Oftewel: als je snackt, blijf dan met enige regelmaat snacken om je suikerspiegel op peil te houden. Deze tip is vooral ook handig als je een zware maaltijd hebt gegeten voordat je vertrok, omdat je suikerspiegel dan sowieso zal inzakken tijdens het rijden. Tot slot is het verstandig om de kachel uit te zetten, want warmte maakt slaperig. Heb je cruisecontrol, schakel deze dan eveneens uit, want hoe meer handelingen je moet verrichten, hoe minder snel je weg zult zakken.

Wakker in de auto

Te moe, wat nu?

Alle voorbereidingen ten spijt kan het natuurlijk zijn dat je tijdens het rijden merkt dat je te moe bent. Dan is er eigenlijk maar één oplossing: stoppen met rijden. Een frisse neus halen en even de benen strekken kan je voor een korte periode van de slaap afhelpen. Maarhet enige dat écht helpt tegen slaap… is slapen. Zoek zo snel mogelijk een parkeerplek op en sluit je ogen een kwartiertje of een halfuurtje. Kijk daarna of het weer gaat, zo niet, doe je het gerust nog een keertje. En natuurlijk ben je geneigd om door te rijden als je haast hebt of graag thuis wilt zijn. Maar niets is het waard om jezelf of een ander te pletter te rijden.

Veel onderweg?

Slaap is natuurlijk maar een van de risicofactoren op de weg. Ben je vaak onderweg? Zorg dan dat je een goede verzekering hebt. Kijk opallianzdirect.nl/autoverzekeringvoor meer info.

Wat vind je vandeze hack?

1Te gek2Leuk4Serieus?4Meh…5Stom

Lees Verder

Plaats een reactie